Hoe voeding voor je kat kiezen?

Bij het adopteren van Mylo, was een grote vraag bij mij: welke voeding ga ik kopen? Mijn overleden hond had de laatste jaren veel last van haar darmen en dat wilde ik bij Mylo vermijden. Echter, ik heb ook geen oneindig budget, dus de duurste merken zijn niet betaalbaar voor mij. Net zoals bij mijn eigen voeding, wilde ik daarom gaan voor een goed compromis tussen kwaliteit en prijs.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik er al snel achter dat ‘bekend’ niet altijd overeenkomt met ‘goed voor je kat’. Ik wil hier zeker geen merken onderuit halen en iedereen kiest natuurlijk de voeding die hij wilt, maar neem de volgende keer dat je naar de winkel gaat even de tijd om naar de verschillende soorten kattenvoeding te kijken. Let daarbij vooral op de ingrediëntenlijst!

Ingrediënten die het meest aanwezig zijn, staan vooraan in de lijst. Ik was dan ook verbaast om te lezen bij hoeveel merken er ‘granen’ vooraan in de lijst staan. En dit terwijl katten vleeseter zijn! 
Ik ben dus op zoek gegaan naar kattenvoeding zonder granen, maar ook zonder gigantisch prijskaartje. De twee merken waar ik bij uitkwam waren Porta 21 graanvrij en Sanabelle graanvrij. Niet even goedkoop als een groot aantal ‘supermarktmerken’, maar wel stukken gezonder voor je kat en qua prijs zeker nog haalbaar.


Ik ben uiteindelijk gegaan voor Porta 21 graanvrij en bestel deze steeds via Zooplus. Ik koop dan een grote zak omdat dat goedkoper uitkomt en bewaar dat in een bewaardoos die ik nog had staan van mijn hond.Voor zo’n zak van 10 euro betaal ik 39,99 euro (ofwel 4 euro per kilo) en je hebt geen verzendkosten! Als je meerdere katten hebt, kan je natuurlijk ook nog gaan voor het voordeel dubbelpakket en dan betaal je 3,75 euro per kilo.


Als je bij de ingrediëntenlijst van deze voeding kijkt, zie je dat vlees (gemalen kippenvlees)de eerste plaats inneemt, zoals het eigenlijk zou moeten bij alle kattenvoeding. Ook op de voorkant van de zak staat vermeld dat ze minstens 70% hoogkwaliteitsvlees voorzien in de brokken.

De brokjes zien er vrij 'vettig' uit, daarom dat ze zo blinken op de foto. Om het formaat duidelijker te laten zien heb ik er een munt van 5 cent naast gelegd. Persoonlijk vind ik de grootte van de brokjes voor Mylo goed en het formaat is ook handig om aan voedselverrijking mee te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+